Suplementy dla kulturystów i podnoszących ciężary

Osoby podnoszące ciężary oraz kulturyści muszą dbać o wygląd swojej sylwetki oraz o siłę, gdyż to właśnie ich mięśnie grają tu główną rolę. Bez prawidłowo zbudowanych mięśni nie byliby oni w stanie właściwie wykonywać techniki ćwiczeń i stale zwiększać ciężarów. W związku z tym konieczne są nie tylko regularne treningi, ale także zbilansowana dieta. Warto do niej włączyć różnego rodzaju suplementy, które ułatwią uzyskiwanie zadowalających efektów. Jakie więc preparaty warto stosować w przypadku kulturystów i osób ponoszących ciężary?

Suplementy dla kulturystów — co regularnie przyjmować?

1. Suplement WPA

Jednym z przykładów może być WPA. Są to specjalistycznie zmodyfikowane białka serwatkowe, skomponowane w taki sposób, aby były bardziej korzystne aniżeli białka serwatkowe podawane wprost. Niezaprzeczalną zaletą acydofilnych białek serwatkowych jest ich obniżona immunoreaktywność. Jest to bardzo ważne, ponieważ obecnie żyjemy w czasach, kiedy środowisko jest wyjątkowo zanieczyszczone, a nasz organizm stale narażony jest na stres oksydacyjny. W związku z tym zwiększa się ryzyko różnego rodzaju chorób, na przykład alergii. Zwykle białka serwatkowe mogą być właśnie jedną z przyczyn reakcji alergicznych. WPA to białka poddawane procesom fermentacji, które prowadzą do zmniejszenia ich immunoreaktywności, więc ich stosowanie jest znacznie bezpieczniejsze. Poza tym nie bez znaczenia jest tu laktoza, której nie toleruje coraz więcej ludzi. Proces ultrafiltracji oraz diafiltracji, który stosowany jest w produkcji koncentratów białkowych, nie do końca usuwa laktozę. Stąd też idealnie sprawdzą się tu WPA, które poddawane są fermentacji mlekowej, gdzie laktoza zostaje zhydrolizowana do cukru prostego.

Do właściwości WPA zaliczyć można między innymi wysoką zawartość białka, obniżoną zawartość laktozy, zwiększoną biodostępność białek, poprawę komfortu gastrycznego, bogatszy aminogram, mniejsza alergenność białek, dodatkowe źródło wapnia, niską zawartość węglowodanów. Poza tym WPA posiada niską zawartość tłuszczu i jest dobrym źródłem aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Działa też anabolicznie, wspomagając budowę czystej masy mięśniowej, a także antykatabolicznie, zapobiegając rozpadowi mięśni.

2. Aminokwasy BCAA + Glutamina

Warto sięgnąć również po preparaty bazujące na BCAA i glutaminie. Zawierają one leucynę, walinę, izoleucynę oraz wspomnianą glutaminę. Preparat ten wspiera regenerację mięśni po ciężkim treningu. Nie zawiera on żadnych substancji wypełniających.

Co daje suplement z BCAA i glutaminą? Między innymi zapobiega katabolizmowi i wspomaga proces magazynowania azotu. Ponadto zmniejsza zmęczenie fizyczne i psychiczne oraz wspiera regenerację mięśni. Preparat ten ułatwia spalanie tkanki mięśniowej i działa antykatabolicznie, a dodatkowo zwiększa wytrzymałość mięśniową.

3. WPC

Innym przykładem suplementu dla kulturystów i osób podnoszących ciężary jest WPC. Preparat ten skomponowany został z serwatki uzyskanej podczas procesu ultrafiltracji, podczas której skoncentrowana białkowa frakcja jest zagęszczana przed oddzieleniem jej od tłuszczu i cukru mlecznego. Następnie serwatka ulega procesowi diafiltracji i zostaje przepuszczona przez wodę demineralizowaną, by wypłukać z niej laktozę. Do zalet WPC należy przede wszystkim bardzo wysoka zwartość białka i dobra rozpuszczalność, a także niska zawartość tłuszczu, laktozy i węglowodanów. Preparat stanowi świetne źródło aminokwasów rozgałęzionych BCAA. WPC działa anabolicznie i antykatabolicznie. Pomaga w przyspieszaniu regeneracji organizmu w budowaniu masy mięśniowej.

4. Odżywki białkowe

Odżywki białkowe to główne środki polecane dla kulturystów i podnoszących ciężary, ale nie jedyne. Warto również, by sportowcy tacy przyjmowali również wszelkie składniki odżywcze  w postaci minerałów, w tym magnez i cynk, odpowiadające za prawidłowe działanie mięśni. Intensywne, regularne treningi oraz odpowiednio zbilansowana dieta połączona z suplementacją są w stanie znacząco przyspieszyć sukcesy w tych sportach i stale zwiększać siłę oraz wytrzymałość.